| کد مطلب: ۱۰۵۸۱۶۵
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» اظهارنظرها درباره تغییر ساعت کارمندان و حواشی آن را بررسی می‌کند

نه مجلس، نه دولت، کسی مسئولیت تغییر ساعت را به گردن نمی‌گیرد

چندی پیش بود که رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور جزئیاتی از تغییر ساعات اداری از خرداد 1402 ارائه داده که طبق آن ساعت کار کارکنان از ساعت 6 صبح آغاز می‌شود. هر چند دولت سیزدهم و مجلس یازدهم تصمیمات خلق‌الساعه کم نداشته‌اند و بعضی از این تصمیمات تعجب جامعه را نیز در پی داشته است. اما به نظر می‌رسد که یکی از سخت‌‌ترین این تصمیمات در خصوص تغییر ساعت کار کارمندان و اداره‌های دولتی است که از مردم عادی تا برخی کارشناسان و حتی رسانه‌ها انتقاداتی را نسبت به آن وارد کرده‌اند.

نه مجلس، نه دولت، کسی مسئولیت تغییر ساعت را به گردن نمی‌گیرد

​به گزارش آرمان ملی آنلاین هنوز بعد از گذشت کمتر از سه ماه از فصل بهار، مردم با ماجرای عدم تغییر ساعت در آغاز سال کنار نیامده‌اند و مشکلاتی در این خصوص وجود دارد که هنوز حل و فصل نشده، اما می‌بینیم که  این طرح جدید بر نارضایتی‌ها می‌افزاید. در همین راستا طرح تغییر ساعت کار ادارات و کارمندان از 8 صبح به 6 صبح نیز یکی از همین مسائلی بود که نارضایتی مردم را بر انگیخت. هر چند از همان ابتدا این مساله با مخالفت‌هایی مواجه شد، اما  این مخالفت‌ها نیز باعث نشد تا در تصمیم اتخاذ شده از سوی دولت تغییری ایجاد شود و بر همین اساس اجرای تغییر ساعت کار ادارات برای کارکنان دولتی از ساعت ۶ تا ۱۳ و کارکنان ستادی دستگاه‌های دولتی از ساعت ۶ صبح تا 14و45 از روز ۱۶ خرداد اجرایی شد.

این در حالی است که در یک هفته گذشته همچنان بحث‌ها پیرامون این موضوع ادامه داشته به ویژه آغاز ساعت کاری مجلس شورای اسلامی در ساعت ۸ صبح کانون توجهات را به این موضوع بازگردانده است. چه اینکه این پرسش نیز  مطرح شده که چرا آغاز کار کارمندان 6 و برای نمایندگان مجلس 8؟ از طرف دیگر باید اذعان داشت که بسیاری از انتقاداتی که به این مساله وارد شده از جهات مختلف قابل توجیه است. شاید مهم‌ترین انتقاد بحث اختلال در خواب و تهدید سلامتی کارمندان باشد چرا که به جهت عدم تغییر ساعت در فصول گرم و سرد عملا موجب اخلال در وضع زندگی و خواب و بیداری آنها می‌شود.

نکته مهم در خصوص این انتقاد این است که اختلال در خواب کارمندان کارایی آنها را نیز کاهش می‌دهد و نمی‌توانند آنطور که باید به مراجعین خدمت‌رسانی کنند. مساله دیگر بحث برهم خوردن توازن مراجعان و ارباب رجوع است. چرا که در ساعت 6 تا 8 صبح عملا هیچ مراجعه کننده‌ای وجود ندارد و زمان کارمندان بیهوده تلف می‌شود و مردم اصل روز کاری را از ساعت 8 می‌پندارند. مساله دیگر که اهمیت آن هم کم نیست مشکل مسافت طولانی مسیر برای کسانی است که از راه‌های دور خود را به محل کار می‌رسانند. به‌عنوان مثال اگر کارمندی از کرج بخواهد به محل کار خود به تهران برسد باید ساعت چهار و نیم صبح حرکت کند تا 6 صبح به محل کار برسد. انتقاداتی از این دست به تصمیم اتخاذ شده بسیار است، اما مساله این است که مسئولی، دستگاه یا ارگانی پاسخگوی این پرسش نیست که این قانون جدای از بحث صرفه‌جویی در انرژی چه مزیتی دارد که باعث شده جنبه اجرایی به‌خود بگیرد.

بیشتر بخوانید: مجلس هم منتقد تغییر ساعت کاری ادارات شد | یک نماینده: زندگی مردم را بهم ریختید

پاسکاری دولت و مجلس

ماجرای تغییر ساعت کار کارمندان به موضوعی برای شانه خالی کردن دستگاه‌ها و مسئولان از زیر بار این تصمیم بدل شده است. چنانکه دولت آن را به گردن مجلس می‌اندازد و مجلس نیز دولت را مقصر چنین تصمیمی می‌داند. در همین ارتباط نیز «ایران» روزنامه دولت با انتقاد از این تصمیم به ناموفق بودن شروع کار کارمندان از ساعت 6 صبح اعتراف کرده و این تصمیم را تقصیر مجلس دانسته است. اما در طرف مقابل ولی اسماعیلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در واکنش به مشکلاتی که در پی تغییر ساعات ادارات برای کارمندان ایجاد شده است که برخی ادعا کرده‌اند مجلس آن را تصویب کرده، اظهار کرد: قانون مجلس مربوط به تغییر ساعت رسمی کشور بود که براساس مطالعاتی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی انجام داد به تصویب رسید، اما تغییر ساعات کار ادارات طبق قانون مدیریت خدمات کشوری برعهده دولت بوده و ربطی به مجلس ندارد. حال اینکه چنین رویکردی از سوی این دو قوه که به جای اینکه اشتباه بودن اصل تصمیم را بپذیرند آن را به یکدیگر پاس می‌دهند صرفا به جامعه نوعی پالس منفی می‌دهد. 

ابلاغیه وزیر کشور به استانداران 

ساعت شروع به کار ادارات مالیاتی در خرداد و تیرماه به ساعت ۸ صبح تغییر پیدا کرد. در ابلاغیه وزیر کشور خطاب به استانداران سراسر کشور آمده است: نظر به اینکه به استناد مفاد بند (4) تصویب‌نامه شماره 243187/ت 61011 مورخ 1401/12/28 هیات محترم وزیران ساعات آغاز به کار و خاتمه تمامی دستگاه‌های اجرایی از پانزدهم خردادماه لغایت پانزدهم شهریورماه تغییر می‌یابد و با عنایت به درخواست رئیس محترم سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بر ضرورت حضور کارکنان ادارات امور مالیاتی سراسر کشور برای تکریم ارباب رجوع و پاسخگویی مناسب به مردم و فعالان اقتصادی در ماه‌های خرداد و تیر که زمان قانونی تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی و اوج مراجعه مردم به ادارات مالیاتی است، مقتضی است در ایام یاد شده، ساعات آغاز به کار ادارات مذکور از ساعت 8 صبح (‌با رعایت میزان 44 ساعت کار در هفته برابر مفاد ماده (87) قانون مدیریت خدمات کشوری) برنامه‌ریزی و مراتب به ادارات کل یاد شده و سایر دستگاه‌های ذیربط ابلاغ گردد. ابلاغیه وزیر کشور به استانداران در شرایطی است که شهرداری تهران همچون گذشته کارمندان از ساعت 8 بر سر کار حاضر می شوند.

بیشتر بخوانید:

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار