| کد مطلب: ۱۰۵۸۹۹۷
لینک کوتاه کپی شد

بررسی ادعای رئیس‌جمهور در مورد رایزنی با شورای نگهبان در مورد ردصلاحیت شده‌های ۱۴۰۰

رئیسی از رد صلاحیت لاریجانی و جهانگیری خوشحال بود؟ | پیروزی در انتخابات بی‌رقیب!

شامگاه سه‌شنبه بود که سیدابراهیم رئیسی؛ رئیس‌جمهور در دومین سالگرد پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری 1400 در گفت‌وگویی تلویزیونی مقابل مجریان قرار گرفت و پاسخگوی پرسش‌هایی در حوزه‌های مختلف بود. با این حال جدای از اظهارات رئیس‌جمهور در حوزه سیاست خارجی یا آمارها و گفته‌های وی در حوزه اقتصادی مساله‌ای که بیشتر به سوژه بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شد و واکنش‌هایی را نیز به‌همراه داشت.

رئیسی از رد صلاحیت لاریجانی و جهانگیری خوشحال بود؟ | پیروزی در انتخابات بی‌رقیب!

به گزارش آرمان ملی آنلاین صحبت رئیسی درباره انتخابات 1400 بود. جایی‌که رئیس‌جمهور با بیان اینکه در آن مقطع برای بررسی مجدد صلاحیت ردصلاحیت‌شدگان با شورای نگهبان صحبت کرده، اظهار کرد: «البته خود آنها نیز می‌گفتند ما هم بیاییم، نتیجه انتخابات عوض نخواهد شد چون سنجش‌ها نشان می‌داد برنده انتخابات کیست و اگر کاندیداهای ردصلاحیت شده هم تأیید می‌شدند، نتیجه انتخابات تغییر نمی‌کرد.» این گفته‌های رئیس‌جمهور طی روزهای پس از آن بازخوردهای بسیاری داشت و از کاندیداهای انتخابات 1400 تا فعالان سیاسی و کاربران فضای مجازی به آن واکنش نشان دادند.

اتفاقا نکته اینجاست که چرا آقای رئیسی همان زمان انتخابات این مساله را بیان نکردند و برای حضور کاندیداهای موثری چون اسحاق جهانگیری، علی لاریجانی و مسعود پزشکیان اقدامی در جهت بررسی مجدد صلاحیتشان انجام نداد؟ اگر هم این مهم اتفاق  افتاده است که فبها ادله و مدارک آن ارائه شود تا جامعه بداند که آقای رئیسی خود می‌خواسته در انتخاباتی رقابتی حضور پیدا کرده و در اینگونه انتخاباتی پیروز شود. در حالی که نگاهی به تایید صلاحیت‌شدگان انتخابات ریاست جمهوری 1400 نشان می‌دهد که بین 6 کاندیدای دیگری که در صحنه انتخابات حضور داشتند به جز عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده 4 نفر دیگر حکم کاندیدای پوششی را داشتند و اساسا در پی رقابت با وی نبودند. از این جهت اتفاقا آقای رئیسی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود به درستی اشاره کرد که سنجش‌ها نشان می‌داد برنده انتخابات کیست. البته با این تفاوت که سنجش‌ها پس از مشخص شدن کاندیداهای تایید صلاحیت شده تا زمان انتخابات. چون افراد حاضر در انتخابات قرار نبود که با آقای رئیسی به رقابت بپردازند و صرفا بنا داشتند به طور جداگانه به تخریب دولت قبل بپردازند تا آقای رئیسی برنامه‌های خود را ارائه کند.

بیشتر بخوانید: شکست در انتخابات رقابتی بهتر از پیروزی در انتخاباتی بدون رقابت است

نکته اصلی اینجاست که اگر آقای رئیسی بنا داشت برای مشارکت بیشتر مردم و انتخابات رقابتی قدمی بردارد باید پس از ردصلاحیت افراد موثر که سابقا از کارگزاران نظام در مناصب مختلف بودند اعلام می‌کرد که اگر صلاحیت افراد مذکور مجددا مورد بررسی قرا نگیرد، تأیید نشود یا ادله قانونی ردّصلاحیت آنان، به صراحت تمام اعلام نگردد، از حضور در انتخابات کناره‌گیری خواهم کرد. اینگونه جامعه نیز بدین باور می‌رسیدکه آقای رئیسی نهایت تلاش خود را برای شکل‌گیری یک انتخابات مشارکتی و رقابتی به کار گرفته است. حال اینکه وی به گفته خود صرفا رایزنی‌هایی با شورای نگهبان داشته که به شرط صحت تاثیری در اصل موضوع نداشته و همان روند سابق طی شده است. 

واکنش‌ها به گفته رئیسی

پس از اظهارات سیدابراهیم رئیسی در خصوص صحبت با شورای نگهبان درباره رد صلاحیت‌شدگان انتخابات 1400 برخی کاندایدها، اطرافیان و فعالان سیاسی به این موضوع واکنش نشان دادند. مشاور علی لاریجانی درباره تلاش سیدابراهیم رئیسی برای تأیید علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: من هیچ خبری از این قضیه ندارم. اگر آقای رئیسی مستنداتی دارد که از عدم تأیید صلاحیت آقای دکتر علی لاریجانی رنجیده شده و ورود کرده تا کمک کند آقای لاریجانی تأیید صلاحیت شود، خیلی ممنون و خوشحال می‌شویم که اگر نامه‌نگاری کردند، جلسه گذاشتند یا به کسی توصیه کردند برای تنویر افکارعمومی اعلام و منتشر کنند. منصور حقیقت‌پور اظهار داشت: امیدواریم آقای رئیسی مستنداتش را درباره تلاش برای تأیید نامزدهای ردصلاحیت شده بدهد شاید ما اشتباه کردیم. در واقع ما چیزی درباره اینکه آقای رئیسی در دفاع از ردصلاحیت شدها مشخصا درباره تأیید آقای لاریجانی ورود کرده باشد ندیدم و نشنیدیم. حداقل خودشان این موضوع را در انتخابات می‌گفتند که برای تأیید صلاحیت کدام نامزد تلاش انجام داد.

وی درباره شانس پیروزی لاریجانی در انتخابات بیان داشت: می‌گذاشتند تا آقای لاریجانی وارد عرصه انتخابات شود و نتیجه آرا مشخص می‌کرد چه کسی پیروز می‌شود و چه کسی شکست می‌خورد. حقیقت‌پور تصریح کرد: احساس این بود که خالص‌سازان از کاندیداتوری آقای لاریجانی خیلی نگران شدند و حذفش کردند. از سوی دیگر محسن مهر علیزاده نیز اخیرا در گفت‌وگو با یک رسانه اصلاح‌طلب گفته: «من اطلاعی ندارم که ایشان این کار را انجام داده است. دلیلی که بنده انصراف دادم این بود که حضور بنده و یک اصلاح‌طلب دیگر غیر گروه کسانی بودیم که دور هم و با هم آمده بودند که هر کدام نقشی را ایفا کنند تا رئیسی، رئیس دولت شود. ما نقش گرم‌کننده تنور را ایفا می‌کردیم به همین دلیل انصراف دادم.» یک فعال سیاسی اصولگرا نیز در همین راستا بیان کرده است: این اظهارات آقای دو حالت بیشتر ندارد، حالت اول این است که آقای رئیسی می‌خواهد بگوید «نتیجه آن انتخابات از پیش معلوم بود.» که این حرف خوبی نیست. حالت دوم آن است که بر اساس اصل «البینه علی المدعی» ایشان باید الان اثبات کند برای تأیید صلاحیت کاندیداها اقدام و تلاش کرده است. محمد مهاجری گفت: من قرائن و شواهدی را می‌شناسم که نشان می‌دهد ایشان دست کم برای بعضی از کاندیداهایی که ردصلاحیت شدند اقدامی نکردند بلکه هم علاقه‌مند بودند آن افراد ردصلاحیت شوند.»

بیشتر بخوانید: تلاش جریان خالص‌سازی برای ایجاد رقابت

رئیسی صحبت‌های خود را اثبات کند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با اظهارات اخیر رئیس‌جمهور در مورد انتخابات 1400 اظهار داشت: آقای رئیسی باید صحبت‌های خود را اثبات کند و مدعی باید سند بیاورد که این حرفی که زده به چه دلیل است و اگر چنین کاری کردند در رابطه با کاندیدایی کردند مستندات خود را ارائه دهند. احمد حکیمی‌پور به «آرمان ملی» گفت: وقتی رئیس‌جمهور چنین حرفی زده مسلما دلایل خاص خود را نیز دارد. هر چند که این مساله مهمی نیست که به آن بپردازیم و باید به عملکرد و وعده‌های داده شده از سوی دولت و اینکه چه میزان تحقق یافته بپردازیم. دبیرکل حزب اراده ملت تصریح کرد: اینکه آقای رئیسی گفته در صورت حضور رد صلاحیت‌شده‌ها نیز باز هم پیروز انتخابات مشخص بود تصریح کرد: اینها حرف‌هایی است که قابل اثبات نیست و خوب بود انتخابات با حضور رقبای جدی‌تر برگزار می‌شد و آن وقت می‌دیدیم که چه کسی پیروز انتخابات است. 

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار