| کد مطلب: ۱۰۵۹۴۵۵
لینک کوتاه کپی شد

تحلیل انتخاب دبیرکل جدید جبهه اصلاحات در گفت‌وگوی «آرمان ملی» با فعالان اصلاح‌طلب

پیام انتخاب یک زن به دبیرکلی جبهه اصلاحات | اصلاح‌طلبان می‌خواهند خود را با مطالبات جامعه هماهنگ کنند

یکشنبه ششم تیرماه بود که اعضای جبهه اصلاحات برای انتخاب دبیرکل جدید این نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلب تشکیل جلسه دادند. 31 حزب عضو جبهه اصلاحات در کنار 15 عضو حقیقی با بررسی گزینه‌های موجود برای دبیرکلی این نهاد از میان آذر منصوری، دبیرکل حزب اتحاد ملت، محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران و حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران با اکثریت آرا آذر منصوری را به دبیرکلی جبهه اصلاحات ایران برگزیدند که برای نخستین بار یک بانوی اصلاح‌طلب در این جایگاه قرار بگیرد.

پیام انتخاب یک زن به دبیرکلی جبهه اصلاحات | اصلاح‌طلبان می‌خواهند خود را با مطالبات جامعه هماهنگ کنند

به گزارش آرمان ملی آنلاین جالب اینکه نگاهی به آرای داده شده به آذر منصوری نشان اجماع اصلاح‌طلبان روی یک گزینه دارد. چنانکه وی از ۳۱ رأی از آرای اعضای ۴۱ عضو حاضر در جلسه را به دست آورد و به عبارتی دو سوم آرای اعضای این جبهه را کسب کرد. برخی این نوع رویکرد در جبهه اصلاحات را نشان از فصل جدیدی از رویکرد اصلاح‌طلبان بر مبنای پیش‌روی در جهت تحولات جامعه می‌پندارند و وقتی یک بانوی اصلاح‌طلب به دبیرکلی بالاترین نهاد اجماع‌ساز این جریان می‌رسد یعنی اصلاح‌طلبان می‌خواهند رویکرد کلی خود را در خصوص برخی مسائل تغییر دهند و با مطالبات جامعه خود را هماهنگ  کرده و پیش روند.

این در حالی است که جریان اصلاحات در دوره گذشته خود با ریاست بهزاد نبوی چریک خستگی‌ناپذیر خود فعالیت می‌کرد و انتخابات مجلس 98 و ریاست جمهوری 1400 نیز وی ریاست این جبهه را برعهده داشت. در خصوص عدم کاندیداتوری وی یا عدم ادامه فعالیتش نیز روایت‌ها بسیار است. چنانکه برخی می‌گویند دوره کاری وی در جبهه اصلاحات به اتمام رسیده و از آن جهت وی به دلیل کهولت سن کنار کشیده است و عده‌ای نیز بر این باورند که نبوی به خاطر برخی اختلافات موجود در جبهه از آن کناره‌گیری نموده که به نظر روایت نخست معتبر‌تر می‌نماید. نکته مهم اینجاست که در انتخابات سال 98 و 1400 به دلایل مختلفی اصلاح‌طلبان نتوانستند توفیق چندانی حاصل کنند. حال باید دید با تغییر در راس نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان چه راهبردها، برنامه‌ها و طرح نویی برای ترغیب مردم در جهت مشارکت در انتخابات و حمایت از آنها برای حضوری موفق در انتخابات مجلس داشته باشند.

بیشتر بخوانید: گام جدی اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات مجلس

انتخاب منصوری؛ پیام تحول به جامعه است

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در خصوص انتخاب آذر منصوری به دبیر کلی جبهه اصلاحات ایران اظهار داشت: این انتخاب به نظر من همسو با تحولات جاری در متن جامعه، توجه بیشتر به جایگاه زنان در سطوح مدیریتی و تجلی این مطالبه در سطح این نهاد سیاسی و اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان است که خود می‌تواند به نوعی برای چنین تحولی در احزاب و دیگر جبهه‌های سیاسی الهام‌بخش باشد. برای اولین بار در مدیریت یک جبهه سیاسی در ایران یک زن قرار می‌گیرد.

محمود صادقی به آرمان ملی گفت: در واقع جبهه‌ای که 46 عضو، متشکل از 31 حزب و 15 عضو حقیقی، دارد که همه احزاب و اشخاص آن با تجربه هستند وقتی ایشان را به‌عنوان رئیس جبهه انتخاب می‌کنند این پیامی مترقی متضمن احترام به کرامت انسانی زنان به‌عنوان عناصر فعال و پیشگام در عرصه حیات اجتماعی و سیاسی جامعه است. عضو جبهه اصلاحات ایران بیان کرد: علاوه براین به لحاظ رویکرد تحول خواهانه‌ای که خانم منصوری دارند پیام دیگر این انتخاب این است که جبهه اصلاحات با این انتخاب خود پیام تعمیق و ارتقای سطح کیفی رویکردها و مطالبات خود را می‌دهد و در واقع پیام تحول خواهانه به جامعه می‌فرستند.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم در خصوص اینکه آذر منصوری پس از بهزاد نبوی چه میزان می‌تواند در جبهه اصلاحات همگرایی، اتحاد و اجماع در جهت رویکردهای واحد اتخاذ کند، بیان کرد: توجه داشته باشید که آقای مهندس نبوی استعفا ندادند بلکه دوره قبل تمام شده و برای دور جدید انتخابات برگزار شده است. آقای نبوی جایگاه خود را دارند و عضو جبهه هستند و خودشان هم از کاندیداتوری خانم منصوری حمایت کردند و پس از رأی‌گیری هم اعلام کردند که به خانم منصوری رای داده‌اند. صادقی تاکید کرد: از 40 نفر حاضر در مجمع عمومی 31 نفر یعنی بالای دو سوم به ایشان رای دادند که رای کم سابقه‌ای است و نشان می‌دهد که ایشان از این جایگاه برخوردار هستند. بعد از انتخاب هم چه در رسانه‌ها و چه در گروه‌های اجتماعی خود اعضای حقیقی و حقوقی جبهه اصلاحات ضمن ارسال پیام‌های تبریک آمادگی خود را برای همکاری صمیمانه با ایشان اعلام کردند و جوی سرشار از امید، همکاری، حمایت و هم‌افزایی بیش از پیش در جبهه شده که نویدبخش پویایی بیشتر در این جبهه است. این تحول در بدنه احزاب نیز با استقبال زیادی روبه‌رو شده است.

بیشتر بخوانید: شروع دوباره جبهه اصلاحات برای فعالیت تشکیلاتی | غیبت چند چهره سرشناس در دوره جدید

ظرفیت و توانمندی زنان جدی گرفته شود

یک عضو حزب اتحاد ملت در خصوص انتخاب دبیرکل جدیدی جبهه اصلاحات اظهار داشت: تاکید بر این است که خانم‌ها در احزاب و شورای مرکزی آنها حضور داشته باشند و غیر از احزاب زنانه دبیرکل حزب اتحاد ملت خانم منصوری انتخاب شد که خود یک پیام و تحول بود که رخ داد و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که موفقیت حاصل شد و اداره حزب اتحاد خوب پیش می‌رود.

سیدمحمود میرلوحی به آرمان ملی گفت: در جبهه اصلاحات نیز این احساس و ضرورت جدی پیش آمد و ظاهرا آقای خاتمی هم در دیدار با تعدادی از خانم‌های اصلاح‌طلب اینگونه گفته بودند که خوب است خانم‌ها در ریاست جبهه مورد توجه قرار بگیرند. وی افزود: افراد مستعد دیگری هم بودند ولی به نظر می‌آید یک اراده مناسبی شکل گرفت که ریاست جبهه را به یک خانم واگذار کنند. میرلوحی بیان کرد: خانم منصوری فعالیت‌های ارزش‌مندی داشته و فکر می‌کنم با انتخاب وی می‌توان پیام مهم و موثری را از این طریق به افکار عمومی و حاکمیت داد که باید ظرفیت و توانمندی و صلاحیت‌‌های بانوان را جدی گرفت.

بیشتر بخوانید: ۱۵ عضو حقیقی دوره جدید جبهه اصلاحات معرفی شدند | با گزینه‌های ریاست بیشتر آشنا شوید

توجه بالای اصلاح‌طلبان به زنان 

یک عضو حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به انتخاب آذر منصوری به‌عنوان ریاست جبهه اصلاحات اظهار داشت: به‌عنوان ناظر بیرونی می‌توانم بگویم که حتما نیروهای سیاسی‌تر، با سابقه‌تر و توانمندتر در جبهه اصلاحات حضور دارند، اما شاید ملاحظاتی برای انتخاب خانم منصوری وجود داشته است. غلامحسین کرباسچی گفت: دلیل انتخاب خانم منصوری به‌عنوان رئیس جبهه اصلاحات را باید از اعضای این جبهه پرسید.

وی ادامه داد: احتمالا با توجه به جریانات اخیری که در کشور اتفاق افتاد، جبهه اصلاحات تصمیم گرفتند به خانم‌ها جایگاهی دهند تا در افکار عمومی هم اثر مثبتی گذاشته شود، بنابراین با توجه به شرایط جامعه تصمیم گرفتند پس از چندین دوره که ریاست جبهه در اختیار آقایان بود، این نوبت ریاست برعهده یک خانم باشد. دبیرکل پیشین حزب کارگزاران سازندگی بیان کرد: ممکن است خانم‌ها در مجموعه سیاسی به فراموشی سپرده شوند، اما در اصلاح‌طلبان توجه زیادی به خانم‌ها می‌شود.

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار