| کد مطلب: ۱۰۶۱۴۴۴
لینک کوتاه کپی شد

شایعه حضور علی لاریجانی در اسکاتلند واقعیت دارد؟ | برنامه رئیس سابق مجلس برای ریاست جمهوری چیست؟

لاریجانی کجاست؟ از چندروز پیش شایعه‌ای درباره رئیس سابق مجلس منتشر شد که بر مبنای آن علی لاریجانی تصمیم به اقامت در اسکاتلند دارد. برخی سایت‌ها مدعی شدند: «علی لاریجانی سه روز پیش، به بهانه سفر تفریحی به اسکاتلند رفته اما در واقع قصد مهاجرت دائمی داشته و تصمیمی برای بازگشت به ایران ندارد. حتی گفته شده که لاریجانی از طریق سفارت بریتانیا در این کشور، ویزای انگلیسی هم دریافت کرده و تابعیت این کشور را پذیرفته است. برخی نیز گفته‌اند که او به‌صورت غیرمستقیم به ایرلند رفته است.» برای برخی این سوال مطرح شد که چرا این شایعه مطرح شد و آیا نسبتی میان لاریجانی و زندگی در اسکاتلند وجود دارد یا خیر!

شایعه حضور علی لاریجانی در اسکاتلند واقعیت دارد؟ | برنامه رئیس سابق مجلس برای ریاست جمهوری چیست؟

 

به گزارش آرمان ملی آنلاین شاید استدلال شایعه‌سازان به دفاعیات مطهری از لاریجانی پس از ردصلاحیتش بازگردد. لاریجانی که داماد خانواده مطهری است و طبیعی بود که علی مطهری به تشریح وضعیت خانوادگی دامادشان بپردازد. مطهری گفته بود: «یکی از فرزندان ایشان دکترای مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف دارد و در دنیای علم است. پسر دیگر ایشان مهندس عمران از صنعتی شریف است و بعد طلبه شده است. دختر ایشان هم به‌تبع همسرش که می‌خواسته برای ادامه تحصیل به اسکاتلند و شهر گلاسگو برود با ایشان به این کشور رفته است.» بنابراین مشخص است که داماد و دختر لاریجانی در اسکاتلند حضور داشته‌اند نه خودش.

اسکاتلند نیست، تهران است 

برخلاف این شایعات شواهد نشانگر حضور علی لاریجانی در تهران است. به گزارش «آرمان‌ملی» علی لاریجانی در 23 تیرماه در مراسم ختم مادر احمد مسجد جامعی، وزیر سابق ارشاد هم حضور داشت و تصویر احوالپرسی او با محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در این مراسم در برخی سایت‌ها منتشر شد. روزگذشته هم عزت‌الله یوسفیان ملا، چهره نزدیک به لاریجانی، در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر خروج علی لاریجانی از کشور گفت: خبر مربوط به سفر لاریجانی به اسکاتلند و اقامت او در این کشور دروغ است و تکذیب می‌شود. او با اشاره به آخرین ملاقات خود با لاریجانی افزود: دیروز و روز چهارشنبه آقای حیدرپور، نماینده سابق شهرضا که پزشک هستند و در بیمارستان خاتم‌الانبیاء مشغول به کار هستند با لاریجانی جلسه داشت. در حال حاضر اگر با دفتر لاریجانی هم تماس بگیرید پاسخگو هستند. یوسفیان ملا در واکنش به اینکه آیا لاریجانی به اسکاتلند رفت‌وآمد دارد یا خیر، تصریح کرد: خیر اصلا لاریجانی به اسکاتلند نرفته است، در حقیقت آخرین باری که او به خارج از کشور رفت مربوط به مراسم اربعین سال گذشته است که به کربلا رفت و امسال هم قصد دارد در مراسم اربعین شرکت کند. واقعیت امر این است که لاریجانی قصد سفر به اروپا، حتی کشورهای خلیج‌فارس و هیچ کشور همسایه را نداشته و ندارد. این چهره نزدیک به لاریجانی ضمن تأکید بر حضور لاریجانی در ایران خاطرنشان کرد: «لاریجانی امروز در بیت رهبری در دفتر کار خود بود.»

لاریجانی در مراسم ختم مادر احمد مسجدجامعی

برنامه لاریجانی چیست؟

اما علی لاریجانی چه برنامه‌ای برای آینده دارد؟ برخی این گمانه را مطرح می‌کنند که او در انتخابات مجلس نقش‌آفرینی خواهد کرد، شاید کاندیدا نشود، اما لیستی از حامیانش ارائه شود. لاریجانی پس از ردصلاحیتش جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد به نحوی که این توان را دارد که برای تایید صلاحیت همفکرانش به رایزنی بپردازد و در نهایت لیست مورد تاییدی ارائه شود. شاید هم او بخواهد در قامت کاندیدای مستقل وارد عرصه رقابت شود و بار دیگر بر کرسی ریاست تکیه بزند چرا که او بر خلاف دوره‌های قبل تنها حائز آرای بخشی از اصولگرایان نخواهد بود و طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان هم نام او را بر برگه رای خود خواهند نوشت. «عصر اقتصاد» در این باره نوشت: «درواقع با توجه به اینکه او احتمال می‌دهد در انتخابات این دوره از مجلس مردم مشارکت  بالایی نداشته باشند، ریسک حضور در کارزار دوازدهمین دوره انتخابات مجلس را به جان می‌خرد و وارد مجلس می‌شود.

او البته در این رهگذر رقیب سرسختی همچون محمدباقر قالیباف دارد که یا باید با او به رقابت بپردازد یا پروژه ائتلاف با او را پیاده کند. در این راستا ‌مهمانی افطار فروردین‌ماه سالجاری با حضور روسای مجلس پیشین کشور و با میزبانی محمدباقر قالیباف شاید بتواند پیش‌زمینه‌ای برای این ائتلاف باشد. توئیت اخیر لاریجانی در مورد پروژه خالص‌سازی و هشدارش در این خصوص و از سوی دیگر هشدارهای پی‌درپی قالیباف درمورد سوپرانقلابی‌ها نشان می‌دهد هر دوی آنها یک نگرانی مشترک دارند که می‌تواند پایه‌گذار ائتلاف آنها با یکدیگر باشد.»  از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد علی لاریجانی بتواند درصدی از قشر خاکستری را برای حضور در پای صندوق‌های رای قانع کند. 

گمانه نهایی می‌تواند استعفای نانوشته علی لاریجانی از انتخابات و سیاست‌ورزی در این حوزه باشد بدین صورت که مسیر ناطق نوری و هاشمی را پیش بگیرد و در پشت صحنه به ایفای نقش بپردازد. او می‌تواند با توجه به تجاربش در حل اختلافات میان قوا هم موثر باشد چرا که به اذعان برخی، مورد وثوق رهبری هم هست که این موضوع پس از ردصلاحیت لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 مشخص شد. شاید هم او تا انتخابات ریاست جمهوری بعدی صبر کند و حتی اگراحتمال داد رئیسی کاندیدای مجدد انتخابات 1404 می‌شود ، خود را برای انتخابات 1408 آماده کند.

خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار