| کد مطلب: ۱۰۸۴۲۹۸
لینک کوتاه کپی شد

دو دوازدهم شدن بودجه ۱۴۰۳ قطعی است

نماینده پیشین مجلس گفت: وقتی گفتند ۲۱ نفر در کمیسیون تلفیق به بودجه رأی دادند، گفتم ای وای این بودجه،‌ دیگر بودجه نمی‌شود. اعضای کمیسیون تلفیق بیش از ۴۰ نفر هستند، وقتی ۲۱ نفر رأی دادند یعنی تقریبا با این بودجه خداحافظی شد. امیدواریم باز هم این تفاهم ایجاد شود و در اسرع وقت این بودجه را بنویسند. حالا دیگر دودوازدهم تقریبا قطعی است و نمی‌شود کاری کرد.

دو دوازدهم شدن بودجه ۱۴۰۳ قطعی است

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایلنا؛ عزت‌ا... یوسفیان‌ملا نماینده ادوار مردم در مجلس، در خصوص رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳، گفت:‌ دو احتمال دارد که بعد از این رد لایحه اتفاق بیافتد. یکی آنکه به سرعت ایرادها را برطرف کنند و دلایل عدم‌رأی‌گیری‌ آن روشن شود و دوم لایحه را چند دوازدهم کنند که قبلا سابقه داشته است. چنددوازدهم هم واقعا به نفع دولت بوده و برای دولت لذت‌بخش هم است. به این دلیل که شما ۱۲ ماه بودجه دارید، حالا می‌گوید دو دوازدهم بودجه را به ما بدهید. یعنی ۲ ماه فروردین و اردیبهشت را می‌گیرید و این دو ماه دیگر ردیف بودجه ندارد و دولت راحت می‌شود و می‌تواند هرطور که می‌خواهد هزینه کند.

وی افزود: فقط آن موضوعی که ردیف دارد و نمی‌تواند هرطور که می‌خواهد هزینه کند، حقوق کارمندان و پرسنل است که آن هم البته ممکن است بخواهد مقداری از اضافه‌کار و مأموریت را زیاد کند. اما برای باقی موضوعات آزاد است. این به نفع دولت بوده و دست دولت را کاملا باز می‌گذارد. اما این اتفاقات در نهایت باعث این می‌شود که مشکلات و کدورت‌های بعدی پیش بیاید و بعضی بگویند چون دولت اختیار داشته و چند دوازدهم بوده مبلغ را در  جای دیگری هزینه کرده است. به هرحال هزینه نانوشته‌ای است که روی آن عدد و رقم گذاشته نمی‌شود. می‌گویند دوازده ماه سال است، شما در این دوازده ماه مثلا ماهی یک‌میلیارد هزینه دارید، علی‌الحساب این دو میلیارد را بگیر که کار و زندگی‌ات نماند. یعنی برای دولت یک اتفاق خوبی است اما برای حساب و کتاب کشور بی‌نظمی ایجاد میکند.

یوسفیان ملا تصریح کرد:‌ در نهایت همه چیز معلوم است که کشور چقدر درآمد داشته و چقدر هزینه دارد. به راحتی می‌توان بودجه را با عدد، ارقام، حساب و کتاب نوشت. بودجه نویسی کوه‌ کندن نیست، یعنی کوهی کنده نشد، خیلی ساده‌ است. عدد و هزینه مشخص، درآمد مشخص، ممکن است بعضی‌ها محقق شود و بعضی محقق نشود. اما این کارها نشانی خوبی نیست هرچند به نفع دولت است. از این لجبازی‌ها هم زیاد می‌شد. وقتی گفتند ۲۱ نفر در کمیسیون تلفیق به بودجه رأی دادند، گفتم ای وای این بودجه،‌ دیگر بودجه نمی‌شود. این عدد و رقم دیگر عدد و رقم نمی‌شود. می‌دانید که اعضای کمیسیون تلفیق بیش از ۴۰ نفر هستند، وقتی ۲۱ نفر رأی دادند یعنی تقریبا با این بودجه خداحافظی شد. امیدواریم باز هم این تفاهم ایجاد شود و در اسرع وقت این بودجه را بنویسند البته حالا دیگر دودوازدهم تقریبا قطعی است و کاری نمی‌شود کرد. 

این نماینده مجلس قبل در پاسخ به این سوال که به نظر شما امکان اصلاح بودجه در فرصت یک هفته‌ای وجود ندارد، گفت: بله تقریبا قطعی است. دولت باید بودجه جدید بنویسد و باید دوباره برای بررسی به کمیسیون‌ها برود. اگر فقط ایرادات جزئی بود که دولت آن‌ها را رفع می‌کرد. اما دولت باید دوباره لایحه بودجه بنویسد و بعد برای بررسی به ۱۳ کمیسیون تخصصی برود. چون لایحه بودجه به هم ریخت، زیر و رو شد و در نهایت مجلس آن را رد کرد. کار درستی نبود و کاش می‌نشستند اختلافات را با هم حل می‌کردند. وقتی من گزارش مرکز پژوهش‌ها علیه بودجه را خواندم گفتم فاتحه‌اش خوانده شده است.

یوسفیان‌ملا در مورد اشکالاتی لایحه بودجه گفت:‌ وقتی نمایندگان مجلس ببینند نحوه نوشتن بودجه، پاسخگوی نیاز آنها نیست، بودجه را به هم می‌زنند. طرف می‌گوید من ۵ بودجه در محل دارم،‌ برای من چه گذاشتند و چه چیزی به من دادند؟ یا درباره افزایش حقوق، یک عده‌ای به دنبال این هستند تا حقوق افزایش پیدا کند،‌ ما چقدر توانستیم حقوق را افزایش بدهیم؟ به هرحال وقتی نماینده‌ای به خواسته‌اش نرسد و دولت هم نتواند پاسخگوی خواسته نماینده باشد،‌ ممکن است بگوید شما زیاده‌خواهی می‌کنید. همه این‌ها را که جمع کنید می‌شود عدم تفاهم. به هرحال باید بزرگان می‌نشستند و این اختلافات را حل می‌کردند. امیدواریم هرچه زودتر مسأله جمع‌‌وجور شود.

وی در پاسخ به این سوال که دولت و مجلس اخیرا بر سر لایحه حجاب و عفاف هم با هم دیگر اختلافاتی داشتند و این اشکالات درباره لوایح دیگر هم به وجود آمده است. به نظر شما این اختلافات و اشکالات حاوی چه نکاتی است، گفت: در این موضوعات دیگر نمی‌شود دولت یا مجلس را مقصر دانست. به هرحال این یک نظری بود که آقایان داشتند. چون قبلا در این نظرات، به تفاهم اولیه نرسیدند و فی‌البداهه بحث را شروع می‌کردند، مصیبت‌ها پیش‌ می‌آمد. به عقیده من در مسائل مهمی مثل حجاب و عفاف که اصل اصول اعتقادی ما است باید ابتدائا به تفاهمات لازم می‌رسیدند بعد می‌آمدند آن را قانونی می‌کردند. این‌ها همه نشانه این است که متاسفانه ما یکسری ایرادات داریم و تا آن ایرادات برطرف نشود، این تفاهمات ایجاد نخواهد شد.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار