| کد مطلب: ۱۰۷۹۸۲۸
لینک کوتاه کپی شد

رییس کمیسیون انرژی مجلس:

تضعیف صنعت نفت، سناریوی دشمن در فلج کردن کشور است

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات و مسائل کنونی صنعت نفت به اعتقاد برخی در ادامه نقشه‎‌های شوم دشمنان برای تضعیف نظام اسلامی است.

تضعیف صنعت نفت، سناریوی دشمن در فلج کردن کشور است

آرمان ملی آنلاین - به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نفتخیز، نشست بررسی مسائل و آخرین وضعیت تولید و منابع انسانی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب امروز یکشنبه ۵ آذر با حضور رئیس کمیسیون انرژی مجلس، نمایندگان شهرهای اهواز و گچساران در مجلس، مدیرعامل و جمعی از مدیران عالی و نمایندگان کارکنان مناطق نفتخیز جنوب در محل جلسات مدیریت این شرکت برگزار گردید.

در ابتدای این نشست، مهندس علیرضا دانشی ضمن خیر مقدم به نمایندگان مجلس، با ارائه گزارشی در خصوص آخرین وضعیت تولید در مناطق نفتخیز جنوب، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با تمام توان پای کار تولید و ماموریت خود آمده است.

وی افزود: مناطق پروژه‌های مهمی از جمله پروژه جمع آوری گازهای همراه نفت شرق و جنوب خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد (پتروشیمی بیدبلند خلیج فارس) با هدف جمع آوری ۵۹۳ میلیون فوت مکعب روزانه، را با بیش از ۵۶ درصد پیشرفت و همچنین پروژه جمع آوری گازهای همراه نفت اهواز، کارون، رامهرمز، مسجدسلیمان و پتروشیمی مارون با هدف جمع آوری ۲۴۹ میلیون فوت مکعب روزانه گاز را به همین میزان به پیش برده است که تا یک سال و نیم دیگر اجرای کامل پروژه‌ها محقق خواهد شد.

آخرین وضعیت طرح بزرگ ۲۸ مخزن

مدیرعامل محترم شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در خصوص آخرین وضعیت طرح ۲۸ مخزن، بیان داشت: این طرح به معنی واقعی کلمه میدان مین به جای مانده از دولت قبل است که با وجود حجم گسترده تاسیسات فرسوده، مشکلات کارکنان و مسائل صنفی، توسعه ۱۶ مخزن را به نتیجه رساندیم.

وی ادامه داد: بخش مطالعاتی توسعه ۴ مخزن گازی دیگر به اتمام رسیده است که مراحل پیگیری اجرای آنها در حال انجام است که در این راستا برای اولین بار پس از دوران تحریم موفق به افتتاح اولین چاه توسعه ای شدیم.

 مهندس دانشی با اشاره به افزایش تولید نفت در کشور اذعان داشت: عمده افزایش تولید در دولت سیزدهم به میزان یک میلیون بشکه در روز، سهم شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب می‌باشد که این مهم با همت و تلاش جهادی کارکنان و مدیران آن به ثمر رسیده است.

وی با اشاره به موفقیت‌های صنعت نفت جنوب گفت: وضعیت تولید در مناطق نفتخیز جنوب در شرایط خوبی قرار دارد اما وضعیت معیشتی و صنفی کارکنان مساعد نیست و امروز با چالش جدی مطالبات متعدد کارکنان مواجه هستیم.

این مدیرعالی نفت جنوب با اشاره به برخی مطالبات صنفی کارکنان، اذعان داشت: متاسفانه در دوران وزارت آقای زنگنه، حجم بالایی از استخدام (بی‌ضابطه) و انواع جذب در صنعت نفت را شاهد بودیم که امروز باعث ایجاد مشکلاتی برای کارکنان و متخصصین نفت و کاهش انگیزه کاری آنان شده است.

کار در کنار تاسیسات فرسوده، ایثار است

در ادامه، مهندس محسن دهان زاده با گرامیداشت دهه اول فاطمیه، افزایش تولید در مناطق را جزو افتخارات شرکت برشمرد و اظهار داشت: مناطق نفتخیز جنوب حدود یک میلیون بشکه در روز به توان تولید نفت کشور افزوده است و این جز با ایثار و کار جهادی کارکنان قابل تحقق نبود.

وی ادامه داد: این موفقیت درحالی کسب شده که با حجم انبوهی از تاسیسات فرسوده مواجه هستیم که میزان خطرپذیری کار در مناطق عملیاتی را از حد معمول افزایش داده است و اگر بخواهیم به صورت استاندارد عمل کنیم به علت فرسودگی تاسیسات باید کار تولید متوقف می‌شد.

جانشین مدیرعامل مناطق نفتخیز جنوب در شرکت‌های بهره بردار با انتقاد به مصوبه مجلس در تعیین حداقل و حداکثر حقوق کارکنان، بیان داشت: مبنای تعیین سقف حقوق مشخص نیست چراکه این موضوع سبب شده بسیاری از کارکنان و متخصصین با تجربه ما، انگیزه خود، برای قبول مسئولیت‌های تخصصی و سخت را از دست بدهند.

مهندس قباد ناصری در ادامه این نشست با اشاره به نقش حیاتی مناطق نفتخیز در اقتصاد کشور، اظهار داشت: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب قطب اقتصاد کشور است که اگر توان تولید این شرکت کاهش یابد، خسارت سنگینی به کشور وارد می‌شود.

وی افزود: ثبت این موفقیت در حالی است که با وجود تاسیسات فرسوده، کار بسیار پر خطر است و فعالیت در چنین شرایطی فقط به خاطر وجود روحیه ایثار و از خود گذشتگی کارکنان این صنعت است که مانند رزمندگان دوران دفاع مقدس در میدان هستند.

امنیت اقتصادی خوزستان، امنیت کشور است

در انتهای این نشست دکتر فریدون حسنوند با تقدیر از عملکرد مدیران نفت در ثبت موفقیت‌های امروز اظهار داشت: برخی تصور می‌کنند نمایندگان مجلس در جریان مسائل صنعت نفت نیستند اما این گونه نیست نمایندگان مجلس به طور مستمر در جلسات متعدد وضعیت تولید و نیروی انسانی صنایع مختلف را بررسی و پیگیری می نمایند.

​کشورهای همسایه در کمین متخصان صنعت نفت ایران هستند

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون با اشاره اهمیت نقش جهادی کارکنان در موفقیت صنعت نفت گفت: امروز کارکنان صنعت نفت با تکیه بر توان و دانش خود علیرغم وجود مخاطرات بالا و همچنین مسائل صنفی متعدد که باعث کاهش انگیزه کاری آنان می‌شود، سبب رقم خوردن موفقیت‌ها و افتخارات متعددی برای این صنعت شده‌اند.

وی افزود: این مسئله سبب شده برخی از کشورهای همسایه در کمین متخصصین ایرانی صنعت نفت باشند تا با پیشنهادهای سنگین برای جذب آنان اقدام کنند و در چند مدت اخیر شاهد مهاجرت برخی متخصصان به خارج کشور هستیم.

مهندس ناصری با اشاره به برخی مطالبات کارکنان اذعان داشت: سقف حقوق کارکنان، سقف حقوق پاداش بازنشستگی، ماده 10 و موارد دیگر جزو مهمترین مسائل کارکنان نفت است که علاوه بر کاهش انگیزه آنان، سبب شده برخی به دنبال بازنشستگی پیش از موعد باشند که قطعا صنعت را با چالش سنگینی مواجه خواهد کرد.

در این نشست غلامرضا نورانی با اشاره برخی مسائل کارکنان گفت: مناطق نفتخیز جنوب سال‌هاست با چالش فرسودگی تاسیسات مواجه است که نتیجه دستورات غلط وزیر سابق نفت در حوزه تعمیرات تاسیسات بوده است.

وی افزود: متاسفانه برای این مسئله نیز بودجه اختصاص داده نشده بود و همین موضوع کار را در مناطق بسیار سخت کرده است.

نخبگان دانشگاهی انگیزه‌ای برای ورود به صنعت نفت ندارند

مدیرتولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، چالش اصلی نیروی انسانی مناطق را در دو حوزه بیان کرد و گفت: از یک سو پایه حقوق و حداقل دریافتی سبب شده برخی متخصصات و نخبگان دانشگاهی انگیزه‌ای برای ورود به صنعت نداشته باشند و از سوی دیگر سقف حقوق و پاداش بازنشستگی، انگیزه کاری برای افراد با تجربه را کاهش داده است.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته شاهد مهاجرت چندین نفر از متخصصان صنعت نفت به کشورهای همسایه بودیم. متاسفانه شرایط به نحوی رقم خورده است که حتی اگر متخصصان ما تمایل نداشته باشند تحت تاثیر فشار خانواده و اطرافیان به خارج مهاجرت کرده در کشورهای خارجی با حقوق چندین برابر دستمزد در ایران مشغول به کار می شوند.

در ادامه این نشست نیز حسن شهرویی با اشاره به اهمیت حفظ آرامش در صنعت نفت گفت: ما در چند مدت اخیر شاهد چند مورد تجمع آرام توسط کارکنان و مطالبه گران شده‌ایم که اگر این تجمعات و مطالبات خللی در کار تاسیسات به وجود می آوردند، باعث ایجاد خساراتی به صنعت می‌شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز کارون افزود: براین اساس ورود فوری و جدی نهادهای تصمیم گیرنده و قانون گذار همچون نمایندگان مجلس و  هیئت دولت به مسئله مطالبات کارکنان نفت بسیار جدی است.

سناریوی شوم دشمن ، تضعیف و فلج کردن صنعت نفت است

دکتر حسنوند با اشاره به توجه ویژه رئیس جمهور به خوزستان، گفت: در نشست برخی مدیران و شخصیت‌های سیاسی خوزستان با رئیس جمهور، موضوع استاندار ویژه طرح شد که این استاندار باید از اختیارات ویژه‌ای هم برخوردار باشد.

 وی با اشاره به مطالبه کارکنان نفت گفت: شرایط سخت کار در مناطق عملیاتی در مقابل حقوق دریافتی کارکنان آن مناطق عادلانه نیست و بارها در سفرها و جلسات متعدد این موضوع را به نمایندگان و دولتمردان متذکر شده ایم اما کافی نیست و مدیران و متخصصان باید خود نیز در دیدار با شخصیت‌های تاثیرگذار مسئله را طرح کنند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت امنیت اقتصادی خوزستان گفت: امروز همه به این مسئله واقف شده‌اند که امنیت اقتصادی خوزستان، امنیت اقتصادی کشور است و در ریل گذاری‌های گذشته به خوبی بیان شده است که توسعه خوزستان در جهت اهداف نظام بوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز برخی مسائل در نتیجه رقابت‌های منطقه‌ای اختیارات و قدرت تصمیم گیری را از مدیران صنایع خوزستان گرفته و در تهران متمرکز شده و این در شرایطی است که ماموریت صنایع مانند مناطق نفتخیز جنوب همان ماموریت است اما اختیارات کاهش یافته است.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات دشمنان علیه ملت ایران گفت: مشکلات و مسائل کنونی صنعت نفت به اعتقاد برخی در ادامه نقشه‎‌های شوم دشمنان برای سرنگونی نظام اسلامی است که همان سناریوی سال ۵۷ بود که با اعتصاب انقلابی کارکنان نفت، نظام سلطنتی تضعیف و در نهایت ساقط شد.

وی ادامه داد: همانگونه که کارکنان و پرسنل مسلمان صنعت نفت در سال ۵۷ با اعتصاب و فعالیت‌های انقلابی در کنار اقشار مختلف، سبب سرنگونی نظام شاهنشاهی شدند، دشمنان قصد تضعیف صنعت نفت و کشاندن پای کارکنان آن به اعتصاب و تجمع اعتراضی دارند، هرچند کارکنان صنعت بارها نشان دادند سربازان رهبری و انقلاب در عرصه اقتصادی هستند و فریب حیله دشمن را نمی‌خوردند، اما باید دانست که تضعیف صنعت نفت تضعیف نظام و کشور خواهد شد.

سیدکریم حسینی نماینده مردم اهواز و سیدناصر حسینی پور نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی از جمله حاضران این نشست بودند که با اشاره به موفقیت‌های صنعت نفت، در اظهارات جداگانه ای هرگونه مسئله تهدید آمیز برای صنعت نفت را تهدید برای کل نظام بیان کردند.

 

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار